قدمت گفتوگو به آغاز سخن گفتن و مکالمة بشر برمیگردد. نخستین گفتوگو با عمل همراه بوده است. از این رو درام که ماهیتی کنشی دارد، بیانگری خود را در قالب گفتوگو یافته است. گفتوگو در نمایشنامه یا فیلم، یک گفتار دراماتیک خیالی است که همة موارد اضافة گفتوگو را حذف میکند. این نوع گفتوگو مجموعة مشخصی از اهداف و زمان محدودی را برای رسیدن به آنها دارد. از کارکردهای گفتوگوی دراماتیک عمق بخشیدن به شخصیتها و پیشبرد طرح است. این ویژگی میتواند در اثر داستانی هم کارکرد داشته باشد؛ یعنی در عین تفاوت میان عنصر گفتوگو در داستان و درام؛ یک اثر داستانی میتواند واجد گفتوگوی دراماتیک باشد که این به معنای داشتن ظرفیت نمایشی و قابلیت اقتباسی است. از این رو در این پژوهش دو رمان برة گمشدة راعی از هوشنگ گلشیری و وسوسه از گراتزیا دلددا به شیوة تطبیقی از منظر دیالوگ دراماتیک بررسی شدهاند. شیوة پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و به روش کتابخانهای و اسنادی است. بررسی این عنصر برجستة نمایشی ضمن تأیید ظرفیت نمایشی این دو اثر، نشان داد که در این دو رمان گفتوگو از عناصر مورد نظر این نویسندگان بوده و بر بار دراماتیک آثار آنها افزوده است. با این اوصاف میتوان به این دو اثر به عنوان منبعی برای اقتباس سینمایی یا نمایشی نگاه کرد.
عبدی, مهدی, & ذهیری, حامد. (1402). نگاهی تطبیقی به گفت وگوی دراماتیک در رمان های برۀ گمشدۀ راعی از هوشنگ گلشیری و وسوسه از گراتزیا دلددا. مطالعات تطبیقی و میان رشته ای ادبیات, (), -. doi: 10.22054/cisl.2023.67046.1009
MLA
مهدی عبدی; حامد ذهیری. "نگاهی تطبیقی به گفت وگوی دراماتیک در رمان های برۀ گمشدۀ راعی از هوشنگ گلشیری و وسوسه از گراتزیا دلددا". مطالعات تطبیقی و میان رشته ای ادبیات, , , 1402, -. doi: 10.22054/cisl.2023.67046.1009
HARVARD
عبدی, مهدی, ذهیری, حامد. (1402). 'نگاهی تطبیقی به گفت وگوی دراماتیک در رمان های برۀ گمشدۀ راعی از هوشنگ گلشیری و وسوسه از گراتزیا دلددا', مطالعات تطبیقی و میان رشته ای ادبیات, (), pp. -. doi: 10.22054/cisl.2023.67046.1009
VANCOUVER
عبدی, مهدی, ذهیری, حامد. نگاهی تطبیقی به گفت وگوی دراماتیک در رمان های برۀ گمشدۀ راعی از هوشنگ گلشیری و وسوسه از گراتزیا دلددا. مطالعات تطبیقی و میان رشته ای ادبیات, 1402; (): -. doi: 10.22054/cisl.2023.67046.1009