دانشیار گروه عمومی دانشکده کاربردی دانشگاه هنر تهران
10.22054/cisl.2023.66686.1008
چکیده
اقتباس از ادبیات کلاسیک فارسی برای ساخت بازیهای رایانهای، یکی از بزنگاه های مناسبی است که با تکیه بر غنای محتوایی و تناسب استاندارد ساختاری آثار حماسی با شیوه ی بیان مرسوم در این هنر-صنعت، این ظرفیت را دارد تا با ترکیبی از هنرهای سینما، موسیقی و گرافیک، در بستری از فناوری مدرن، به تولید محصولاتی با گسترهی وسیع مخاطب داخلی و خارجی منجر گردد. با این توصیف در مقاله ی پیشرو، هدف این است که با بررسی و تحلیل اثری حماسی مانند فرامرزنامه، به روش توصیفی- تحلیلی به این پرسش پاسخ داده شود که در آثار حماسی و خاصه متن برگزیده، چه شاخص هایی شرایط اقتباس را برای بازی رایانهای مناسب نموده و با تکیه بر چه عناصری می توان از این متون در بازتولید محصولات پرمخاطب بهره بردای نمود. از این زاویه، بهنظر میرسد ویژگیهایی مانند وجود داستان مصور و روایت پرهیجان، نقشآفرینی ابرقهرمانهای خیر و شر و تعدد انواع شخصیتهای جذاب انسانی و موجودات شگفت انگیز با ظرفیت ایجاد تعامل در گستره ای از انواع چالشها و وجود توصیفات پرجزئیات اغراق شده در این متن و نمونه های مشابه، این آثار را به انتخاب هایی مناسب برای تولید بازیهای رایانه ای اقتباسی تبدیل می نماید.
پورشبانان, علیرضا. (1402). نگاهی به ویژگیهای مناسب فرامرزنامه برای اقتباس بازی رایانه ای. مطالعات تطبیقی و میان رشته ای ادبیات, (), -. doi: 10.22054/cisl.2023.66686.1008
MLA
علیرضا پورشبانان. "نگاهی به ویژگیهای مناسب فرامرزنامه برای اقتباس بازی رایانه ای". مطالعات تطبیقی و میان رشته ای ادبیات, , , 1402, -. doi: 10.22054/cisl.2023.66686.1008
HARVARD
پورشبانان, علیرضا. (1402). 'نگاهی به ویژگیهای مناسب فرامرزنامه برای اقتباس بازی رایانه ای', مطالعات تطبیقی و میان رشته ای ادبیات, (), pp. -. doi: 10.22054/cisl.2023.66686.1008
VANCOUVER
پورشبانان, علیرضا. نگاهی به ویژگیهای مناسب فرامرزنامه برای اقتباس بازی رایانه ای. مطالعات تطبیقی و میان رشته ای ادبیات, 1402; (): -. doi: 10.22054/cisl.2023.66686.1008